Info vanzator

Vanzatorul este inainte de toate o persoana (fizica sau juridica), dar in ambele cazuri reprezentata de o fiinta umana.

Daca lucrurile ar pleca de la acest fapt, cu siguranta ca tranzactiile imobiliare ar fi mult mai placute; dar in cele mai multe cazuri, influentati de factori externi(probleme, datorii, diferite situatii fortate de imprejurari, vanzatorii devin irascibili, tensionati de situatia care ii determina sa vanda un imobil; si atunci punctul de plecare in sensul de vanzare al imobilului este destul de greoi.

Vanzatorul, cel putin la inceput, nu are sfatul unui intermediar(agent imobiliar sau agent de reprezentare) avizat, ci considera ca informatia de care beneficiaza de pe internet, ziare, sau din “vecini” este cea corecta care il avantajeaza sa ceara pretul; sau se bazeaza pe principiul: dom’le e al meu si merita” – dar este gresit! este clar ca vanzatorul va dori mereu sa obtina pretul cel mai mare pentru imobilul sau, dar daca ar face schimb pentru cateva minute cu optica cumparatorului, si-ar da seama ca pretul pe care il cere nu este corect(in cele mai multe cazuri). De aceea, cel mai indicat pentru vanzator este sa apeleze la profesionisti, iar pretul obtinut va fi unul corect in raport cu perioada de vanzare si cu piata comparativa pe segmentul din care face parte.

Cum sa alegeti agentul sau agentii cu care veti colabora?

Este foarte important sa va intalniti personal cu cel cu care veti decide ca plecati la drum pentru vanzare. O prima intalnire ar trebui sa o aveti la sediul societatii pe care o reprezinta, asa va veti da seama cu cine lucrati, unde il gasiti, daca este intradevar cine pretinde a fi, iar a doua intalnire trebuie sa fie la imobilul pe care il puneti la vanzare in scopul de a face o evaluare a proprietatii pe care o detineti. Dupa cele doua intalniri, veti avea o opinie de pret si in functie de metoda de lucru a fiecarui agent va exista si randamentul celor spuse.

Este indicat sa aveti mai multe pareri despre imobilul dvs, in sensul ca prin metoda comparatiei va veti da seama pe cine trebuie sa alegeti sa se ocupe de vanzarea imobilului dvs.

Este important ca negocierea care se aplica imobilului pe care pe care il detineti sa fie justificata , nu doar pur si simplu: dom’le nu face atatia bani”!

Etapele unei vanzari sunt:

1. Antecontractul de vanzare -cumparare (promisiunea bilaterala) ce trebuie sa contina datele partilor, adresa imobilului, acte ce stau la baza proprietatii, buletine, pretul, avansul platit, suma totala a imobilului, termenul la care se va plati, pretul, modalitatea de plata(cash, credit), cheltuieli ocazionate cu vanzarea si cumpararea imobilului, si eventuale clauze care se stabilesc in mod particular intre partile participante la precontract (termen de eliberare, mobilat, nemobilat, etc.)

2. Actul final de vanzare cumparare care se incheie in cadrul unui notariat public. Inainte de semnarea actului final, trebuie sa va asigurati ca documentele reprezinta vointa dumneavoastra, ca banii pentru imobil va sunt platiti (in cazul platii cash), iar in cazul creditelor ca banii va sunt pusi la dispozitie in cont)

Daca pina acum am vorbit in mare parte de drepturi, un vanzator are si obligatii catre:

  • agentul imobiliar: plata unui comision de intermediere (care trebuie stabilit de la inceput),
  • asociatia de proprietari – sa aibe intretinerea imobilului platita la zi,
  • ENEL, Congaz, TV, etc,
  • daca nu are cadastru si intabulare este obligatia proprietarului de a il achita,
  • daca nu are certificat energetic (in situatia creditelor, acesta este necesar), are obligatia sa il achite,
  • impozitul pe proprietate, catre adminitratia fiscala,
  • impozitul pe venit rezultat din vanzare